قصيدة إنجدنا يا مغيث:
النسخة الاخيرة من قصيدتي انغدنا يامغيث

احمد بهجت Ýí 2015-12-09


إنجدنا يا مغيث 
من لعنة الحديث 
ومن كل واحد خبيث 
يؤمن بالحديث 
إنجدنا يا مغيث 
من فتنة الحديث 
ومن كل واحد خبيث 
يؤمن بالحديث 
 
الجرح والتعديل 
غباء مالوش مثيل 
ماعندهومش اي دليل 
غير القال والقيل 
علم كله إغتياب 
في كل باب وباب 
ومهما تقول وتعيد 
لارجعة ولا إياب 
الناسخ والمنسوخ 
علم أصله مطبوخ 
فخ لكل مفخوخ 
من إبليس المفشوخ 
وللأسف صدقوه 
بعد أن تولوه 
سلطانه علي الغاوين 
وجهنم لهم أجمعين 
 
وأبو هريرة موضوعه كبير 
سنتين بس وحديثه كتير 
أصحابه قالوا عليه بيدلس 
بقي مليونير واصله مفلس 
أم المؤمنين قالتله كفاية 
قالها خليكي قدام المراية 
عدو الله وعدو كتابه 
عمر اللى قاله 
وإداله في جنابه 
عمر إتقتل وراح فطيس 
وأبو هريرة طلعله كيس 
وكعب كان له أحلي ونيس 
أحلي صحبة لحساب إبليس 
 
قريت كل البخاري  
وكمان سألت جاري  
يمكن يطفي ناري  
مين هو البخاري 
كتابه مليان زبالة  
أبواب كلها حثالة 
بيضحك علي الدقون 
دقون من يظنون 
الناس عملوه إله  
جاه وأي جاه 
إله لكن مقبور 
في مزبلة العصور 
وشكله كمان كان مجروح 
فلوسه اللي كسبها بطلوع الروح 
أخفي الحقيقة ورماها في المية 
يمكن تكون هي دي التقية 
سمعته أهم من سمعة الرسول 
ما هو برضه خاف للناس تقول 
 
وبعده جه تلميذه  
حجاج علشان يغيظه 
عمل صحيح مخالف 
قال يعني هو عارف 
وبعدهم جم كتير 
العملية بقت فطير 
لكل واحد فطيرة 
كأنها هي البصيرة 
 
أيات الله نسخوها 
بعد ان أبطلوها 
وسنة الله بدلوها 
بسنة اخري إبتدعوها 
رضاعة الكبير 
نكاح الصغير 
وبينكحوا وهم مسايير 
وبيشربوا أبوال البعير 
بيباشروا الحوائض 
معصية للفرائض 
بالجنس موهوسون 
وأربعة يتزوجون 
يامزة  انا أملكك 
بيميني ولن أعتقك 
انا كان ممكن اكون إلاهك  
وفي الصيام سأقبل فاهك 
قولي سلام لحريتك 
في أي وقت مباشرتك 
غصبا وبدون رغبتك 
ورايا ملايكة لرهبتك 
انا المتحكم في ملتك 
وفي دنيتك وفي اخرتك 
حتي السواقة مافيش رخصتك 
ومش فارقة معايا محبتك 
لو مش عاجبك تعالي برة 
حاحط في عينيك مسامير 
وبعدها حارميكي في الحرة 
ومش حتلاقي مية في زير  
 
أنتن مثل الكلاب  
ناقصات عقل ودين 
أنتن مثل الحمير 
متاع إلي حين 
سأدور بغسل واحد  
عليكن ولن اهين 
الحمد لله الواحد 
جعلني من الرجال ثلاثين 
وأحيانا اربعين  
حبب إلي النساء 
اكثر من الصلوات 
أباشركن بلا ماء 
أحياء وأموات 
 
وحتي وانا مسحور 
علي النساء بادور 
انا فحل من الفحول 
ملكت اربي كما تقول 
باتبول وانا واقف 
وساعات وانا قاعد 
وبامسحها بشوية زلط 
كلامي ده مش غلط 
وكمان كنت مقمل 
راح عملوا شعري ضفاير 
انا عمري ما حاتجمل 
واوعوا حد يعاير 
 
أيات الله بأنساهن 
وباكل لحم حمير 
كذا أية اسقطتهن 
لبن وذباب بيطير 
بالسم قتلوني 
إتقطع به وتيني 
أصلي تقولت علي المتين  
فما منكم عني حاجزين 
 
وموسي كان مش أي إنسان 
ضرب الحجر وجري عريان 
عايزين يعرفوا لو به بأس 
شافوا قضيبه حتي الرأس 
من غير موسي ليلتنا طين 
قاله ياعم إزاي خمسين 
ارجع وفاصل شويتين 
راح عملهم اربعين 
موسي قاله ياعم كتير 
إرجع وفاصل تاني يا امير 
ده مش فصال ولكن تفصيل 
كان حايكلفنا أكتر ما نشيل 
الظاهر موسي كان إله 
ماهو ضرب الملك وفقع عيناه
 
لو ده مش كفاية  
عندي كمان رواية  
لو بصوا في المراية  
حايعرفوا ايه الحكاية  
حكاية شركهم المبين  
زي معظم البني أدميين   
كان أكثرهم مشركين  
كانوا عبدة للشياطين 
كتاب الله هجروه 
وبيقولوا انهم حفظوه 
ولو كانوا تدبروه 
مش ممكن أبدا ينسخوه 
 
بيقولك داجن أكله  
وعلي الخرافات إتكلوا 
اصل القرأن إتحرف 
ياعم ده واحد بيخرف 
مسمي نفسه إخواني 
ومش عارف انه شيطاني  
بيتاجر بدين الله 
وجهنم هي منتهاه 
ومسمي نفسه سلفي 
ومش عارف انه تلفي 
بينشر الفساد 
وعمل لله أنداد 
 
أنظر يامرتد 
سأقتلك لو لم تهتد  
فأنا لله ند 
اطبق عليك الحد 
ليه عايز تقتلني 
هو انت إللي خلقتني 
ماتسيبني يا أخي لربي 
هو أعلم بذنبي 
حتي لو بتحبني 
ربي هو من يهدني 
وحسابه معي عسير 
وكفي بعذاب السعير 
 
إنهمكوا في الاسناد  
ونسوا رب العباد 
ونسوا نهي الرسول 
كأنه لم يقول 
نهاهم عن الكتابة 
ولم يكن لذلك مهابة 
القرأن كان مش كفاية 
موجود فيه الهداية 
كتبوا تاني وتاني 
وعملوا الرسول شريك 
في الحكم علي زاني 
ويسأله هل ينيك 
 
حكم الجاهلية يبغون 
زي القرد ميمون 
شكرا يا عم القرد 
ما هو الإنسان اصله قرد 
الجلد مش كفاية 
الشرك عندهم هواية 
المحصن إرجموه 
والعاذب بعد الجلد إنفوه 
 
الدين كمان فرقوه  
والكذب إحترفوه 
والقتل بيحللوه 
والفساد بينشروه 
الدين بقي مظاهر 
مظاهر مش جواهر  
ستات متنقبات 
ودقون بجلابيات  
وكمان عملوه مذاهب  
لذلك انا ذاهب 
بعيدا عن المذاهب 
إلي الواحد الواهب  
سأترككم وما تشرعون  
انتم وشركائكم من الدين 
سأذهب إلي ربي سيهدين 
رب دمر المشركين 
 
الدين بقي تجارة  
تجارة كلها شطارة  
بأيات الله يشترون 
ثمنا قليلا المجرمون 
علشان في الدنيا يكسبون 
وفي الأخرة سيخسرون 
ليه مش عايزين يتوبوا 
الشرك بقي في دمهم 
من الحديث يجيبوا 
الحديث بقي وهمهم 
في الشرك مفتونون 
تقولهم ومطنشين 
في الاخرة سيقسمون 
والله ما كنا مشركين 
عايزين ضرب الرصاص 
عقاب المشرك العاص 
عقاب بلا مناص 
عقاب سيكون قاس 
عقاب بلا مغفرة 
انها لهم تذكرة 
بل لا يخافون الاخرة 
كانهم حمر مستنفرة 
تركوا سبيل الرشاد 
بل نسوا يوم التناد 
من يضلل فما له من هاد 
جهنم وبئس المهاد 
ماعنديش ليكم رحمة 
لأنكم في الشرك زحمة 
أنتم في جهنم فحمة 
وستنضج كل لحمة
اجمالي القراءات 8234

للمزيد يمكنك قراءة : اساسيات اهل القران
التعليقات (1)
1   تعليق بواسطة   عثمان محمد علي     في   الخميس ١٠ - ديسمبر - ٢٠١٥ ١٢:٠٠ صباحاً
[79662]

يا أهلا يا باشمهندس احمد .


يا أهلا يا باشمهندس ،وربنا يبارك فيك ويجازيك خيرا على برامجك الكمبيوترية فى خدمة القرآن .



على فكرة انا حاولت انزل نسخة من access @ quran . لكن للاسف لم تكن موجودة ،وحاولت من أكثر من موقع ،حتى من نفس الصفحة على الفيس بوك ،وايضا كانت نفس النتيجة .



فهل هناك  رابط جديد للبرنامج نستطيع إنزاله  منه  ؟؟

- تحياتى .


 



أضف تعليق
لا بد من تسجيل الدخول اولا قبل التعليق
تاريخ الانضمام : 2007-07-09
مقالات منشورة : 5
اجمالي القراءات : 42,765
تعليقات له : 12
تعليقات عليه : 5
بلد الميلاد : Egypt
بلد الاقامة : Australia