سؤالان

الأربعاء ٠٩ - أغسطس - ٢٠٢٣ ١٢:٠٠ صباحاً


نص السؤال:
السؤال الأول انا محتاج مساعدتك في ايجاد طريقي للايمان انا وصل بيا الحال في عدم اقتناعي بالاسلام لاني اكون لا ديني وبعد بحث طويل وعلي حال من قله الايمان سنين كنت عمال بتوصل للحقائق عن الاسلام خلتني ابدا افهم ان انا غلطان المشكله في الاسلام المشكله في الناس! ولما شفت تصرفات البدو والارهاب والافعال الغلط الي ادت لاتأخر دوله زي مصر من الجانب الفكري المتأثر دينيا لقيت بشكل كبير ان الاحاديث دايما كانت مشتركه مع كل شيخ وكل مسلم في تبرير حاجه غلط هو بيعملها فا كان عندي حلين يا اقول هو دا الاسلام زيهم ودا معناه اني ابقا لا ديني لاني مش هقتنع بدين كدا يا اما بقه اني اتخلى عن الاحاديث. في الفتره مابين معرفه حقيقه الاحاديث وتاريخ الاسلام بعد الرسول كنت خلاص ايماني ضعيف جدا في حاجه غلط… وربما اكون كنت الحدت… لحد لما عرفت قصه ان الاحديث كتبت بعد ٩٠ سنه من وفاه رسول قال محدش يكتب ورايا حاجه عشان ماتخطلتش مع القران وتبقا مصدر للتشريع زي ما بيحصل حرفيا دلوقتي! لحد لما لقيت ان الناس مش متقبله فكري ورايي في الموضوع دا واعتبرت كافر ومنكر سنه وكلام كتير كدا علي ان يعني انكار السنه كفر او عمره كان مسمى لحاجه في الاسلام. المهم انا عندي ١٨ سنه ولسه الي حد ما متلخبط وانا عايز احط النقط والحروف ولما لقيتك اكتشفت انك متوصل لنفس النقط الي انا لقيتها. قولت لا يبقا كدا في حاجه انا تقريبا علي طريق صحيح. لان بيقولك في التجارب العلميه يشطرت ان عشان التجربه تبقا صحيح ان لو اي حد تاني عملها يوصل لنفس النتيجه ودا حرفيا الي شفته معايا. انا محتاج حضرتك توجهني انا عايز اشوفك عايز اتعلم او عايزك تقولي اعمل ايه اشوف الدنيا ازاي وازاي يبقا عندي هويه اسلامي ان في امريكا احتكاكي بالمصريين كلهم تقريبا مسيحين بس مش عشان سبب معين هي بالحظ كدا. بس الي قصدي اقوله ان مفيش حد زيك حوليا ومفيش منك كتير . السؤال الثانى : لما اجي اصلي الجمعه وانا عارف ان الشيخ دا لو عرف ايماني في الاسلام اني باخد القران ولا شيء غير القران هيكفرني والخ .ابدء اصلي عادي؟ ولما اخلص اقوم اروح وخلاص؟ انا لما ادخل مسجد ادخل مسجد سني؟ ولا لا، علي اعتبار اني مسلم فقط ولا اؤمن بغير ذلك مما يفرق الناس في دين واحد لان دي اكبر نقطه بتدايقني لما كنت اروح مسجد . انا اسف لو اللغه العربيه مش كويسه بالمناسبه دكتور احمد انا احب اعرفك عن نفسي. انا مصري مواليد القاهره تميت ١٨ سنه من تلت شهور جيت امريكا لوحدي من فتره ومازلت لوحدي عايش في نيويورك في اوضه صغيره. بدرس طيران .
آحمد صبحي منصور :

إجابة السؤال الأول

باختصار الاسلام هو أن تكون مسالما مع الناس ، وأن تتقى الله جل وعلا بألّا تتخذ معه إلاها آخر ، وألّا تؤمن بحديث غير القرآن الكريم . لا يلزمك أن تتعمق فى التفصيلات ، يكفى أن تُحسن للناس وأن تؤدى الصلوات الخمس وتتصدق وتحج إن إستطعت وتصوم وألّا تظلم أحدا. ، وأن تضع فى إعتبارك أن هناك يوم الحساب ، وهو يوم العدل المطلق الذى يحكم فيه رب العالمين مالك يوم الدين بين البشر على ما عملوه وما كسبته أيديهم ، ثم بعده إما خلود فى الجنة أو خلود فى النار. إن كل متاع الدنيا لكل البشر لو أتيح لفرد واحد لا يساوى دقيقة فى الخلود فى الجنة. وكل عذابات الدنيا لجميع البشر لو حدثت لشخص واحد فهى لا تعادل دقيقة واحدة من الخلود فى الجحيم . لذا على المؤمن أن يستعد لهذا اليوم ليكون من الفائزين . هدانا الله جل وعلا واياك الى الصراط المستقيم .

إجابة السؤال الثانى :

تصلى فى أى مسجد طالما لا يوجد فيه قبر مقدس ، ومن الأسلم أن تصلى الجمعة فى بيتك وأدعو لك بالنجاح والتوفيق يا ابنى العزيز.



مقالات متعلقة بالفتوى :
اجمالي القراءات 1387
أضف تعليق
لا بد من تسجيل الدخول اولا قبل التعليق
تاريخ الانضمام : 2006-07-05
مقالات منشورة : 5026
اجمالي القراءات : 54,842,566
تعليقات له : 5,373
تعليقات عليه : 14,700
بلد الميلاد : Egypt
بلد الاقامة : United State

مشروع نشر مؤلفات احمد صبحي منصور

محاضرات صوتية

قاعة البحث القراني

باب دراسات تاريخية

باب القاموس القرآنى

باب علوم القرآن

باب تصحيح كتب

باب مقالات بالفارسي


المحمديون كافرون.!: هل ينطبق على المحم ديين قوله جل وعلا : (...

السجود على السجادة: ما حكم السجو دعلى الوسا دة بعذر وبغير عذر؟ ...

الموظفون فى الأرض : أنا موظف على وشك المعا ش وأعمل فى وزارة...

التوسل بالنبى: من الأدب المحم ديين البدء بحمد الله...

المسعودى ليس شيعيا: المسع ودى المؤر خ : هل كان شيعيا محسوب ا على...

عدة الأرملة: في الايه 224 سورة البقر ه عن عدة المرا ه اربعة...

المتبنى لا يرث: بسم الله الرحم ن الرحي م والصل اة والسل ام ...

يتوبون من قريب: افيدو ني افادك م الله.. انا من 5سنين كدة كنت ف...

الذين آمنوا .!!: ماذاي عني ويقصد قوله تعالى ( ...

ذو القرنين : السلا م عليكم ابى الفاض ل د احمد سمعت خطبه...

لا طقوس فى الاسلام : هل جائز بأن نقول للصلا ة:طقس ...

أطردوه فورا ونهائيا : مشكلت ي مع اخي عمره 38 سنة. وهو متسول من اسرتي...

محامى الشواذ: فى موقع ( عرب تايمز ) هاجم كاتب مصرى الاست اذ ...

الطفل والملائكة : يقولو ن ان الطفل فى السنة الاول ى من عمره يرى...

لا تعارض: هل هناك تعارض بين المؤم ن الذى يرجو لقاء ربه...

more