الفارق بين الناتج المحلي والناتج الإسمي

سامح عسكر Ýí 2017-08-16


 

لهواة الاقتصاد

يوجد فارق بين الناتج المحلي (الإسمي)

والناتج المحلي (الإجمالي)

الأول: هو قيمة ما تملكه وتنتجه الدولة (بالدولار) دون النظر لظروف هذه الدولة ومعدلات المعيشة والتضخم فيها، وبعبارة أخرى ما يملكه وينتجه مواطني الدولة في الداخل والخارج..

أما الثاني: فيعني قيمة ما تملكه وتنتجه الدولة حسب مستوى المعيشة محليا، ويمكن تسميته بالعملة الوطنية وممكن بالدولار لتبيان الفارق، وبعبارة أحرى ما يملكه وينتجه كل من يعيش في حدود هذه الدولة السياسية.

لذلك الناتج الإجمالي هو الرقم الحقيقي للإنتاج بصفته مقياس لمستوى معيشة الفرد، فكل ما يملكه وينتجه الأجانب في مصر مثلا هو في مصلحة المصريين ويؤثر على الأسعار بشكل مباشر..

يعني لو عملت مصنع في أمريكا بمليون دولار وعملت نفس المصنع في مصر - بنفس المبلغ - هتلاقي فارق معيشة وأسعار بين المصنعين ..هو دا الفارق بين الناتجين المحلي والإسمي، أو أصحاب المصنع في مصر أمريكيين بيتحسب ناتجهم (إجمالي) لكن لو مصريين يملكوا المصنع في أمريكا يتحسب ناتجهم (إسمي) لذلك معدل الفارق بين الناتجين ينخفض كلما ارتفع مستوى المعيشة وانخفضت نسبة التضخم والعكس صحيح.

في مصر بقى حصلت كارثة اقتصادية تعودنا عليها في عهد السيسي:

الناتج المحلي الإجمالي (الحقيقي) هذا العام : 1172 مليار دولار، بزيادة قدرها : 150 مليار آخر 3 سنوات ، يعني بنسبة: 12 % ولكن هذه الزيادة عمليا (وهمية) وتعتبر (خسارة)

ليييييييييه؟

الجنيه المصري فقد 110% من قيمته السوقية خلال عهد السيسي، ونسبة التضخم ارتفعت فانخفض مستوى المعيشة، يعني الزيادة في حقيقتها أصبحت خسارة، لأن النتيجة الطبيعية للناتج هتكون حاصل ضربه قبل الزيادة اللي هو 1021 مليار دولار × 2 = 2042 مليار دولار – 1172 = 870 مليار دولار..

يعني الناتج المحلي المصري خسر عمليا 870 مليار دولار في عهد السيسي، وبحسبة بسيطة هنلاقي دول تمن المصانع اللي قفلت ومنتجاتهم اللي خسرها السوق والأراضي الزراعية اللي توقفت والفلاح مش قادر يزرعها لقلة التمويل، يعني مش بس الراجل عاجز عن إنشاء مصانع..بل البلد نفسها بتخسر ناتج محلي وينزل معدل إنتاجها بوتيرة مرتفعة..
اجمالي القراءات 5648

للمزيد يمكنك قراءة : اساسيات اهل القران
أضف تعليق
لا بد من تسجيل الدخول اولا قبل التعليق
تاريخ الانضمام : 2012-09-25
مقالات منشورة : 788
اجمالي القراءات : 6,612,746
تعليقات له : 102
تعليقات عليه : 411
بلد الميلاد : Egypt
بلد الاقامة : Egypt