سؤالان

آحمد صبحي منصور في الثلاثاء ١٦ - أغسطس - ٢٠٢٢ ١٢:٠٠ صباحاً

نص السؤال
السؤال الأول : انا محتاج مساعدتك في ايجاد طريقي للايمان انا وصل بيا الحال في عدم اقتناعي بالاسلام لاني اكون لا ديني وبعد بحث طويل وعلي حال من قله الايمان سنين كنت عمال بتوصل للحقائق عن الاسلام خلتني ابدا افهم ان انا غلطان المشكله في الاسلام المشكله في الناس! ولما شفت تصرفات البدو والارهاب والافعال الغلط الي ادت لاتأخر دوله زي مصر من الجانب الفكري المتأثر دينيا لقيت بشكل كبير ان الاحاديث دايما كانت مشتركه مع كل شيخ وكل مسلم في تبرير حاجه غلط هو بيعملها فا كان عندي حلين يا اقول هو دا الاسلام زيهم ودا معناه اني ابقا لا ديني لاني مش هقتنع بدين كدا يا اما بقه اني اتخلى عن الاحاديث. في الفتره مابين معرفه حقيقه الاحاديث وتاريخ الاسلام بعد الرسول كنت خلاص ايماني ضعيف جدا في حاجه غلط… وربما اكون كنت الحدت… لحد لما عرفت قصه ان الاحديث كتبت بعد ٩٠ سنه من وفاه رسول قال محدش يكتب ورايا حاجه عشان ماتخطلتش مع القران وتبقا مصدر للتشريع زي ما بيحصل حرفيا دلوقتي! لحد لما لقيت ان الناس مش متقبله فكري ورايي في الموضوع دا واعتبرت كافر ومنكر سنه وكلام كتير كدا علي ان يعني انكار السنه كفر او عمره كان مسمى لحاجه في الاسلام. المهم انا عندي ١٨ سنه ولسه الي حد ما متلخبط وانا عايز احط النقط والحروف ولما لقيتك اكتشفت انك متوصل لنفس النقط الي انا لقيتها. قولت لا يبقا كدا في حاجه انا تقريبا علي طريق صحيح. لان بيقولك في التجارب العلميه يشطرت ان عشان التجربه تبقا صحيح ان لو اي حد تاني عملها يوصل لنفس النتيجه ودا حرفيا الي شفته معايا. انا محتاج حضرتك توجهني انا عايز اشوفك عايز اتعلم او عايزك تقولي اعمل ايه اشوف الدنيا ازاي وازاي يبقا عندي هويه اسلامي ان في امريكا احتكاكي بالمصريين كلهم تقريبا مسيحين بس مش عشان سبب معين هي بالحظ كدا. بس الي قصدي اقوله ان مفيش حد زيك حوليا ومفيش منك كتير. السؤال الثانى : فى تونس نستعمل ( شُغل ) بمعنى عمل مثل إتحاد الشّغل . وفى الشام يقولون ( شغلة ) بمعنى عملية أو موضوع . فهل شغل بمعنى العمل فى القرآن الكريم ؟ .
آحمد صبحي منصور

إجابة السؤال الأول  

أولا : أهلا بك معنا فى موقع أهل القرآن                                                                                     

ثانيا : باختصار:

1 ـ  الاسلام هو أن تكون مسالما مع الناس ، وأن تتقى الله جل وعلا بألّا تتخذ معه إلاها آخر ، وألّا تؤمن بحديث غير القرآن الكريم .

2 ـ لا يلزمك أن تتعمق فى التفصيلات ، يكفى أن تُحسن للناس وأن تؤدى الصلوات الخمس وتصوم رمضان ، وتتصدق وتحج إن إستطعت . وألا تظلم أحدا .

3 ـ لا بد أن تضع فى إعتبارك يوم الحساب ، وهو يوم العدل المطلق الذى يحكم فيه رب العالمين  على. 3 ـ  مالك يوم الدين بين البشر على ما عملوه وما كسبته أيديهم ، ثم بعده إما خلود فى الجنة أو خلود فى النار. إن كل متاع الدنيا لكل البشر لو أتيح لفرد واحد لا يساوى دقيقة فى الخلود فى الجنة. وكل عذابات الدنيا لجميع البشر لو حدثت لشخص واحد فهى لا تعادل دقيقة واحدة من الخلود فى الجحيم . لذا على المؤمن أن يستعد لهذا اليوم ليكون من الفائزين .

4 ـ هدانا الله جل وعلا واياك الى الصراط المستقيم.

إجابة السؤال الثانى :

 1 ـ المعنى القرآنى هو ( عمل ) و ( كسب ) ، واكثره فى ارتباط الايمان بالعمل الصالح .

2 ـ إستعمال ( شغل ) بمعنى ( عمل ) مخالف للّسان العربى ، لأنها من الانشغال عن أى عمل ، وهو نفس المعنى فى القرآن الكريم . قال جل وعلا :

1 ـ ( سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا ) 11 ) الفتح ). إنشغلوا عن عمل القتال الدفاعى بأموالهم وأهاليهم .

2 ـ ( إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ ) 5 5 ) يس ). ليس فى الجنة عمل . العمل فى الدنيا . الذى سيكون فى الآخرة هو جزاء ما عمله الانسان من خير وشرّ . أصحاب الجنة مشغولون أو فى شغل متمتعون .

اجمالي القراءات 2088