ردا على السيسي في خطابه الأخير

سامح عسكر في الخميس 18 اغسطس 2016


يقول السيسي: الدين العام الداخلي بلغ 2،3 تريليون جنيه ، والحروب استنزفت من قدرات مصر الاقتصادية

أولا: هذا الدين ارتفع في عهدك فقط تريليون جنيه، يعني 1000 مليار جنيه أعباء على الدولة آخر سنتين فقط ..فمن المسئول وأين المحاسبة؟

ثانيا: مصر لم تحارب منذ عام 73 يعني بقالها 43 سنة (فترة نقاهة) أعرف دول وشعوب فترة نقاهتهم سنة والا اتنين أو عشرة..مش 43 سنة..!

الهند نفس ظروف مصر وآخر حرب خاضتها منذ عام 71 ثم 99، يعني بقالها 17 سنة فقط لم تحارب..ورغم ذلك اقتصادها من الخمسة الكبار..واقتصادها أكبر من اقتصاد مصر (16 مرة)

ثالثا: كل الحروب اللي خاضتها مصر بعد 73 كلها بتكلفة أجنبية، حرب الخليج وحرب اليمن الأخيرة دفعت فلوسهم السعودية، يعني ماخسرناش ولا مليم..

رابعا: بدلا من الاعتراف بفشلك كرئيس للجمهورية، وأنك عاجز عن حل مشكلات مصر المالية..جاي تبرر ما يحدث بحجة الحروب..وأنت أول من يعشق الحروب وإلا لما استجبت لآل سعود فور دعوتك لحرب اليمن الطائفية..!

خامسا: ارتفاع الدين المحلي يعني ارتفاع في (الفائدة) يعني كل مقدرات مصر ومواردها في الفترة الأخيرة هاتروح بس في تسديد الفوايد..إنما أصل الدين موجود..بل ويتراكم..بدليل اعترافك بأن الدين العام الداخلي بلغ 97% من الناتج المحلي..يعني باختصار: كل إنتاج مصر هايروح في تسديد الديون..وليس في التنمية..

سادسا: جهلك الاقتصادي وقعك في تصريح بأن زيادة الدين الداخلي سببه رفع المرتبات، مع إن المرتبات مرتبطة بنسبة التضخم وارتفاع الأسعار..يعني اللي زود الدين مش المرتبات ..إنما التضخم اللي تسببت فيه بسوء إدارتك للدولة

إنت مش (هاتجبّي) على الشعب ولا تأكله من جيبك، دا حقه ..إنك ترفع المرتبات كل سنة..ولو مش قادر تفهم دي أمال قاعد في قصر عابدين بتهبب إيه..!

سابعا وأخيرا: كل دا كوم والدين الخارجي كوم، لماذا سكت عن الدين الخارجي اللي بلغ (50 مليار دولار) واللي هايرتفع بسبب قرض البنك الدولي ومشروع الضبعة إلى 87 مليار دولار..وهاتسددهم منين إذا كنت مش قادر تسدد فوايد الدين المحلي..وكنت فاهم إن مرتبات الموظفين هي المشكلة..
بكل الأحوال: إحنا وقعنا في مصيبة وربنا يستر

هذه نتيجة الإدارة العسكرية ونظام السمع والطاعة وقتل الكفاءات وهروب العقول من مصر، رغم إن أصغر مسئول ناجح في إدارة ناجحة كان يقدر يحل المشكلة..ولكن بما إن حضرته غضبان عليه فلتسقط مصر..ويحيا الزعيم للأبد..!

اجمالي القراءات 2087

للمزيد يمكنك قراءة : اساسيات اهل القران
أضف تعليق
لا بد من تسجيل الدخول اولا قبل التعليق
تاريخ الانضمام : 2012-09-25
مقالات منشورة : 612
اجمالي القراءات : 2,834,483
تعليقات له : 79
تعليقات عليه : 326
بلد الميلاد : Egypt
بلد الاقامة : Egypt