عن البخارى

آحمد صبحي منصور في الأربعاء ٠١ - يناير - ٢٠١٤ ١٢:٠٠ صباحاً

نص السؤال
I am a Belgian citizen. 2 years ago, I started a personal path to filter out what is valid from my inherited thoughts and what is not. Since the beginning, I was confronted to Al Bukhari. I first tried to know Al Bukhari himself, his context (history, geography ...) before trying to get my opinion on his work. I Fully agree with you about the invented hadiths ... in what is called "Sahih Al Bukhari". But I also fully disagree when you attack Al bukhari personally and his intent. Maybe you are right may be not. I believe that no one is able to know the intent of an author 1200 years later. It's not a scientific approach and it's a pure speculation. I got a precious critical help from my wife (Historian and Archeologist) and we came to the following conclusion about the work of al bukhari. The approach taken by Al Bukhari is a pure scientific approach: material, method and results. 1. Material: raw and unverified information he started with. An information could be a story, a hadith, a myth or anything reported to him. 2. Method: setup a filter based on his personal criteria (good or not) to filter out the raw collected information. He took an infor => pass it through the filter => keep it if passes the filter OR reject it if not. Nothing to do with religion, believes ... 3. Results: His book, which was named later "Sahih Al Bukhari". This name is actually a good marketing name. In my humble opinion, Al Bukhari's book is a scientific historical and anthropological book, that has the merit of bring to us some information on the society at that time. And this book should be treated as a book. We can be hard on the content but not on the author. As I already said, I fully agree with you and I appreciate a lot you analysis about the "Hadiths" reported in "Sahih Al Bukhari". But I fully disagree on the author personal attack. This is not accepted in a scientific approach and actually has a negative impact on what you try to demonstrate. By attacking him personally on his thought and intent you are actually highlighting this book as a religion book. And you are raising an extreme reaction from those who put this book at the position 2 after Quran. And the debate will definitively shift to emotional debate rather than a scientific debate based on data, results and evidence. We all should respect Al bukhari as author and demonstrate that his book is simply an anthropological/historical book as any ordinary book. Many thanks for all the knowledge you are bringing to us and my best regards,
آحمد صبحي منصور

 ولو قرأت لنا كثيرا عن البخارى وغيره وعن الحديث والسنة و الاسناد والتأويل سترى أننا متفقان. قلت أننى لا يهمنى شخص البخارى ، أنا أركز على كتاب البخارى وليس شخص البخارى، وأبحث منهجه فى تشويه الاسلام ورسول الاسلام وكذبه فى نسبة ما يكتبه للرسول عليه السلام ، وقلت إن الذى أنكره هو نسبة هذا الكلام للنبى ( أرجو أن تقرأ بحث الاسناد ) . وأن الحديث فى  ذاته فهو صادق فى التعبير غن ثقافة البخارى وعصره ودينه الأرضى.وحاليا أقوم ببحث قارب على الانتهاء عن الحنابلة أى شيوخ الحديث وتأثيرهم المدمر للعصر العباسى

المشكلة أننا توارثنا تقديسا لأسماء من الصحابة وأئمة الحديث والفقه والتصوف ، ونرتعب عند التعرض لهذه الأسماء . ولو وقف شخص ولعن ( ابن برزويه ) لن يلتفت اليه أحد ، ولكن لو لعن البخارى فستكون مشكلة ربما تودى بحياته ، مع ان البخارى هو نفسه ابن برزويه. ولو وقف شخص مصرى فى مدينة طنطا حيث يقدس المصريون ضريح ( السيد البدوى ) ولعن السيد البدوى فربما يفقد حياته. ولكن لو لعن ( أحمد بن محمد بن على ) ما التفت اليه أحد ، مع ان احمد بن محمد بن على هو الاسم الحقيقى للسيد البدوى . ونفس الحال مع على بن عبد الجبار المشهور بالشاذلى . هى عبادة الأسماء التى يقدسها الناس ويرتعبون من المساس بها ، ولقد تعرض رب العزة لهذا فى قصة يوسف فى سورة يوسف وفى سورة الأعراف وعن العرب فى سورة النجم ، مؤكدا أن هذه الآلهة مجرد أسماء سميتموها انتم وآباؤكم ما انزل الله بها من سلطان

وكمؤرخ اقول لك أن المكتوب عن تاريخ البخارى أكثره كذب ، فلم يكتب عنه معاصروه ، بل نقده من جاء بعده فيما يسمى بالجرح والتعديل ، واتهموه فى عقيدته ، ولكن الأجيال التى أسّست تقديس البخارى منذ القرن الخامس الهجرى وما تلاه أغفلت نقده وملأت تاريخه بالمناقب والتقديس ، وعاش المسلمون قرونا على هذا التقديس ، دون حتى قراءة كتاب البخارى نفسه . فلما تصديت لفضخ هذه الأصنام الفكرية ؛ فهناك من يتفق معى وهناك أصحاب القلوب الطيبة الذين يترفقون بهذه الشخصيات مع إعتراضهم على كتبهم. وعندى أن حق الله جل وعلا هو الأولى بالاعتبار. وأن أظلم الناس هو من يفترى على الله كذبا وينسب أكاذيب لله جل وعلا ورسوله ويضل بها الناس

خالص التقدير.

اجمالي القراءات 8704